Benny Holst

Født 21. marts 1940 i København

Profil

Solidt i en folkelig sangtradition blev Benny Holst en af venstrefløjens kendeste stemmer i 70’erne, men skabte sig samtidig en profil som en sangskriver, der kunne fortælle en historie indigneret og medfølende. De politiske opråb i 70’erne er engagerede, men for tidstypiske, hvorimod 1974- albummet ikke er til at komme udenom, når den danske singer-songwriter kongerække skal opstilles.

Karriere

Dansk sanger, sangskriver, mundharpespiller og guitarist. Voksede op hos mormoren Julie Petersen, som havde et rigt repertoire af gamle sange, fra middelalderballader, skillingsviser, revyviser til de sørgelige som, krybskyttevisen og i en sal på hospitalet. Sange som blev en del af Holst's fundament. Mormoren var hjemmesyerske, og brugte sangene når hun syede, han sad, som lille på sofaen, ved siden af symaskinen, og hun var, som han senere udtrykte det "min jukebox".

Han gik ud af skolen i 7. klasse. Kom i lære som dybtryksretouchør. Begyndte at spille klarinet som 16-årig og mødte i det trad-jazz- miljø den daværende cornetist Povl Dissing. Begge havde en fælles kærlighed til de gamle danske sange, blues og amerikansk folkemusik, og det blev til et langvarigt duosamarbejde.

2. Januar '68 begyndte han som prof. musiker med Dissing. Det blev til en række bluesinspirerede indspilninger af gamle sange som: Sølvstænk I Dit Gyldne Hår og Lille Sommerfugl. I '69 var han medkomponist på Lp'en Nøgne Øjne indspillet i ASA studierne med gruppen Beefeaters.
Samarbejdet med Dissing sluttede i 1970. Samme år medvirkede Holst, første gang, som skuespiller i Fiolteatrets debatforestilling: Knald I Låget. En forestilling om økologi skrevet af Kjeld Koplev. Holst og Dissing genoptog samarbejdet med en turne i '88.

Et stigende politisk engagement bragte Holst i kontakt med forfatteren, digteren og samfundskritikere Jesper Jensen, som skrev tekster til Holst’s debutalbum Den Første Maj som på Demos udkom på dagen i 1971. Samarbejdet omkring pladen resulterede i dannelsen af det socialistiske kunstnerkollektiv Agitpop, hvor også Arne Wurgler var med. Agitpop debuterede samme år med pladen Husker du vor skoletid fra forestillingen af samme navn. Senere fulgte, på Agitpop: Europasange, Lærlingesange, Hvorlænge Endnu, Den Sidste Olie og opsamlings CD’en Agitpop.

Holst og Wurgler medvirkede desuden i en række kollektive kabaretforestillinger sammen med bl.a. Trille, Nils Tuxen (guitar), Ole Fick (guitar), Anders Koppel (orgel, keyboard, harmonika), Hugo Rasmussen (bas). I '75: København, Kærlighed, Kvinder, Kriser og Kapital. I'76:Fuglen, Skoven og Hjertet. I '78: Et Folk Der Ingen Sange Har Er Lettest At Holde I Skak. I '79: Livet er så kort og man er så længe død.

Sammen med Trille, Ole Fick, Hugo Rasmussen, og Martin Andersen deltog Holst og Wurgler i verdensungdomsfestivalen i Cuba i '78.
I '88 turnerede Holst en kort periode med Martin Andersen og Jan Toftlund. Repertoiret var en blanding af Holst’s og Toftlund’s sange.

Duosamarbejdet med Wurgler blev sidst i '80’erne udvidet til trioen, Sømanden og Stjernerne.
Sømanden er Niels Pedersen (Harmonika). Op til EU afstemningen i 2000 udsendte de for Enhedslisten, og til tekst af Jesper Jensen, cd-singlen Panik.

Selvom det politiske fyldte, skrev Holst også for sig selv. Og hans Sange Af Benny Holst fra 1972 fik flotte anmeldelser for sin kombination af urdansk sangtradition og nutidig singer–songwriterrock. Pladen blev produceret af Peter Thorup som også selv spillede med. Stilen blev videreudviklet i '74. med Rejsende I Musik. Igen havde Thorup produceret. Pladen indeholdt sange som Bedstemor Med Slag I, hverdagsportrættet Weekendfar, den jobbeskrivende titelsang og den revyagtige Kærlighedskarrusellen. Lasse Ellegård kaldte i Information Holst "den eneste virkeligt realistiske sangskriver, vi har".
Fire år senere udsendte Holst den socialrealistiske sangcyklus, Historien Om Jenny. Pladen var produceret af Holst og Anders Koppel, som også spillede orgel, keyboards m.m. Med Jens Rugsted (bas og el- guitar) og H.C. Mogensen (trommer). Trods gode anmeldelser slog pladen ikke igennem

I '79. (gen-)indspillede han med Wurgler Agitpop-træffere som Røde Wilfred, Folketings Boogie Woogie og Det Er Os Der Bygger Op Tag Parti (Abra Cadabra)

I '81 udsendte Holst sit foreløbigt sidste album med egne sange: Sten I Min Mur, produceret af Flemming Ostermann, og med Koppel og Rugsted blandt de medvirkende.

Der skulle gå syv år, før Holsts næste pladeprojekt, en tonsætning af Martin Andersen Nexø-digte og tekster på albummet: Alene, med musikalsk assistance af Jørgen Lang (mundharpe), Knut Henriksen (elguitar) og Hugo Rasmussen (bas).

I 1985 blev Holst medlem af Mogensen holdet, med bl.a. Katrine Jensenius, Jytte Pilloni, Jacob Christensen, Søren Engel, Troels Jensen og Preben Feddersen. Forestillingen Så Længe Mit Hjerte Slår - En Nat Med John Mogensen skrevet af Erik Thygesen og instrueret af Jacob Christensen, spillede på forskellige scener i København og turnerede overalt i Danmark (Flensborg) over 12 år.

Musikteaterformen har i det hele taget med årene forekommet Holst mere og mere naturlig. I marts 1998 medvirkede han med flere figurer i Århus-teatret Svalegangens opsætning af Erik Thygesen og Jacob Christensens forestilling 220 Waits, et krydstogt gennem den amerikanske sanger Tom Waits’ sange og tekster. Med var også Ken Gudman og Troels Jensen.

I 1996 var Holst og Pierre Dørge og Irene Becker med til at skrive musik til Laila Hodell’s film Balladen Om Holger Danske. Den første danske dukkefilm i spillefilmslængde.

I 2000 var Holst sammen med Lasse Helner og Kell Dalager, en af drivkræfterne i opsætningen af forestillingen, Friheden Tur Retur. En forestilling skrevet over Jan Toftlunds sange og tekster, af Anders Nyborg og Torben Eschen, og iscenesat af Anders Nyborg på Odense Internationale Musikteater. Fortsat af turneer i Danmark. Politiken / Dansk Rockleksikon ved Torben Bill

I 2000 opretter Holst en trio med Martin Andersen og Troels Jensen. Repertoiret består af Holst’s sange. I 2003 udtræder Troels Jensen. Trioen består derefter af Holst, Martin Andersen og Jacob Rathje.

Benny Holst vandt i 2001 dagbladet Politikens konkurrence om den bedste gendigtning af Bob Dylan’s Forever Young. Holst's fordanskning hedder Til Evig Tid.

I 1999 blev Holst hædret for sin mangeårige indsats som arbejdersanger ved, som den første, at modtage Oscar Hansen-prisen.

I 2003 modtog Holst Gelsted-Kirk-Scherfig prisen for utrættelig musikalsk og poetisk engagement.

Holst udgiver i september 2004 med albummet Himlen må vente, med Martin Andersen (violin), Jacob Rathje (guitar, mandolin mm.), Thor Backhausen (harmonika), Povl Dissing (vokal), Jeppe Juul (hammond) og Wonderbrass (horn).

Himlen må vente bliver flot modtaget og i marts 2005 hædres albummet med to priser ved DMA Folk 2005: Årets danske album og Årets danske visealbum.

Udgiver i april 2008 albummet Sepiadage. Cd'en udgives i anledningen af Benny's 40 års jubilæum som professionel musiker og
indeholder 9 genindspilninger samt tre nye sange: 'Sepiadage', 'Den sidste vals' og 'Støvet har lagt sig'. Sepiadage er produceret af Jacob Rathje.

Benny Holst og Sepiadage blev tildelt prisen Årets danske sangskriver ved DMA Folk i 2009.